de blije boekhouder

Donna Mayer is de blije boekhouder.
Waarom? Dat lees je hier…

 

Bij de Marine

Als 17-jarige ging ik bij de Marine. Van de technische dienst kwam ik bij de administratieve dienst terecht. Eenmaal terug in de burgermaatschappij ging ik de studiebanken weer in.
Een hoop studie- uren en aantal diploma’s later was ik dan eindelijk boekhouder.

Het echte werk

Nu zou het echte werk beginnen, nu zou het leuk worden. Niet dus.
Het bedrijfsleven past niet bij me. Doe mij maar ‘gewoon’, geen rare fratsen en zeggen waar het op staat.
Bij het laatste kantoor waar ik werkte was een van de klanten uit m’n portefeuille vergeten om een bankafschrift aan te leveren. Bankafschrift 23. Ik had de beste man al een aantal keer gebeld en gemaild (en iedere keer netjes 6 minuten geschreven).

Het bedrijf van de klant zat (zonder dollen) aan het eind van de straat van het kantoor. Ik had inmiddels toch echt het bankafschrift nodig en vond dat het bankafschrift nu toch wel duur genoeg was. Aan mijn werkgever gevraagd of ik, desnoods in mijn pauze, even naar de klant toe mocht lopen om het afschrift op te gaan halen. ‘Nee, gewoon blijven mailen’ was het antwoord.

Resultaat: Kortsluiting in mijn bovenkamer. Ik heb de beste man niet meer gebeld, Ik was er klaar mee.En daarmee ook met mijn carrière als werknemer.

Mijn leven als ondernemer

Dit is uiteindelijk de start geweest van mijn leven als ondernemer. Dit kon ik leuker en simpeler!

Nu, iets meer dan 5 jaar later kijk ik terug op dat moment en besef ik me dat de beste stuurlui soms aan wal staan. Ik heb zo’n beetje alle ondernemersfouten wel gemaakt ( werken tegen iedere prijs en voor iedere klant, geen ‘nee’ zeggen, hopeloze marketing, enz). Voorwaarts falen noemen ze dat. Schijnt nodig te zijn om op een punt te komen waarop je zegt: ‘en nu ga ik het anders doen’
Conclusie: Doen wat bij je past werkt op de lange termijn het best. Voor jezelf en de ander.

“Doen wat bij je past werkt op de lange termijn het best. Voor jezelf en de ander.”

Donna Mayer

Boekhouden kan leuker en simpeler

Toen ik 5 jaar geleden het KVK gebouw in stuiterde om het wel ‘even beter’ te gaan doen had ik wel een punt. Boekhouden kan leuker en simpeler, ik wist alleen nog niet hoe.
In de afgelopen 13 jaar als boekhouder heb ik aardig wat voorbij zien komen. Allerlei verschillende mensen, maar allemaal met dezelfde frustraties. Ze begrepen de cijfers niet (als ik 10.000 euro winst heb volgens het jaarverslag, waarom staat het dan niet op mijn bankrekening) en het gedoe met die bonnetjes was hopeloos irritant.

In ieder geval… lang verhaal kort. Het roer gaat om. Ik ga het voortaan leuker doen.

1. Als de klant het niet snapt moet ik beter mijn best doen om het uit te leggen
2. Alles is van kwaliteit. Van paperclip tot software
3. Afspraken zo concreet mogelijk, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
4. Niet lullen, maar poetsen
5. Alles met een glimlach, anders doen we het niet

Zin om kennis te maken?